Wednesday, July 27, 2011

Solid food untuk Medina 2

sambungan dari entry ini klik sini,...

bila semua buah2 or sayur dah siap blend jadi puree, saya simpan masuk freezer...biar beku & jadi kiub2...kalau nak guna just panaskan, boleh juga dicampur dengan beberapa kiub puree lain...huhu

kalau saya buat puree + bubur nasi plak....saya akan basuh beras, sangan sampai kering dan blend beras dulu...saya rasa lagi selesa dengan cara ini...sebab bila pagi2 saya buat bubur Medina, sebelum saya pergi kerja, takde la saya ter'rushing2' nak blend2 itu ini....just masukkan beras yang dah diblend halus, pastu campurkan kiub puree yang saya nak....simple & cepat...tapi ni cara saya la...dan saya rasa sangat praktikal terutamanya untuk ibu2 yang berkerjaya dan tak ada banyak masa....tapi still boleh buat home made food untuk anak....tapi kalau ibu2 yang surirumah sepenuh masa, boleh la buat makanan fresh hari2....hahahah as long as, makanan tu takde mix dengan any perasa, termasuk gula, garam, minyak dan pedas....;p


kat bawah ni saya sertakan tempoh penyimpanan untuk puree...untuk penyimpanan dalam freezer storage ok...
* vegetables / fruits puree = 6bulan
* fish = 10 weeks
* meat/chicken =10 weeks
* puree's with milk 4-6 weeks
* kalau campur semua bahan 2-3 hari, jangan lama tak elok for baby..

tapi biasanya saya buat stok puree untuk seminggu saja....kalau simpan lama2 sangat takut tak elok & zat2 dalam makanan tu dah hilang...;p


++ Love is in the air ++

No comments: