Thursday, July 4, 2013

Pengalaman bersalin Part 2

Masuk hari ke-10...doktor cadangkan Ameen buat Hida Scan another step untuk kesan sakit Ameen...senang cite Hida Scan ni caranye, doktor akan masukkan sedikit cecair berwarna dalam badan Ameen kemudian doktor akan scan untuk tengok laluan cecair tu dalam badan...mula2 saya dengan big daddy memang berat hati..tapi lepas buat research sendiri dan tanye beberapa opinion kami decide nak buat...sebab risiko buat Hida Scan memang 0%...

Tapi ada satu lagi masalah kami...Hida Scan ni tak semua hospital ada equipment tu...kalau government hospital yang terdekat dengan kami ada kat PPUM dan Pusat Kanser Negara...tapi kena Q untuk dapatkan slot Ameen...kalau private hospital yang terdekat ada kat SJMC dan Prince Court...lastly kami decide nak wat scan tu kat Prince Court...tekanan sangat2 masa tu sebab doktor kata kena tau problem hati Ameen tu kat mane sebab kalau lambat nanti hati Ameen makin rosak...dan operation kena wat sebelum 60hari...sebab sepanjang tempoh tu organ dalaman baby still belum matang..so still ada chances untuk Ameen survive kalau operate sebelum 60hari...

So lepas tu big daddy ke Prince Court untuk set appointment dengan berbekalkan refer letter dari Hospital Tropicana...at the same day terus dapat date untuk buat scan tu pada hari ke-13...dunia saya masa tu rasa macam tak berpijak kat bumi...ke sana ke sini untuk uruskan problem Ameen...memang pantang tapi tak macam berpantang...serius saya try jadi kuat hanya demi Ameen...no more rest...apa yang penting nak kena tau sakit Ameen berpunca kat mane....macam mana pun Ameen kena diselamatkan dulu...doa dan solat hajat tidak putus bersama kami...hanya itu kekuatan saya dan big daddy masa tu...walaupun air mata hari2 mengalir tapi kami yakin bukan air mata yang mampu untuk sembuhkan Ameen...

Pada masa tu macam2 yang ada dalam kepala saya...buat research macam2 pasal sakit biliary atresia tapi kebanyakkan berakhir dengan pengalaman yang sedih...YaAllah..dugaan apekah ini...dan hikmah apa yang engkau nak tunjukkan kepada kami...kata2 tu selalu bermain di fikiran saya...tapi saya tetap kata Ameen tak sakit...semua tu keyakinan dari naluri saya sebagai ibu...

Sampai hari ke-13...pagi2 seawal pukul7 kami keluar untuk hantar Ameen ke Hospital Prince Court....urusan penghantaran guna ambulan diuruskan pihak Hospital Tropicana....dan cume saya je yang boleh temankan Ameen dalam ambulan...big daddy gerak ke Hospital Prince Court naik kereta sendiri...dalam hati rasa nak jerit kuat2 sebab sedih tengok Ameen kena puasa 4jam sebab kena wat scan tu dan Ameen kena masuk dalam incubator....macam2 rasa sepanjang dalam ambulan...rasa badan saya sejuk macam nak mati sebab tak boleh nak fikir semua masalah ni...selawat banyak2, istighfar banyak2, doa banyak2...tu je mampu mengiringi Ameen...dalam masa yang sama saya try releks kan diri se'relek2' nye....sebab takut makin tension...

bersambung next entry...







No comments: