Tuesday, April 10, 2012

Kes Pertama

maaf sangat2 sebab lambat sangat nak update....hari2 memang tangan gatal je nak update tapi sangat tak sempat nak hadap laptop langsung....nak menaip di ofis lagi la tak sempat....


bermulanya cerita kes bibik begini..

Isnin lepas, 26 Mac 2012, lepas balik dari kerja, saya dan big daddy terus singgah di Giant untuk beli barang keperluan dapur....bibik pun dah sedia maklum yang kami akan balik lambat cikit malam tu sebab nak terus beli barang dapur....selalu pukul 7 kitaorang memang dah sampai rumah...so selesai beli barang dapur, kami sampai dirumah kira2 jam 8.30malam...masa sampai, bibik macam biasa je dan terus kemas barang2 yang kami beli tadi...saya terus dukung & main2 dengan Medina...big daddy bantu bibik kemas2 barang....

lepas tu big daddy pulak yang melayan Medina & saya pulak yang ke dapur untuk tolong isi2 makanan yang dibeli dalam bekas....sambil saya kemas biskut2 & koko krunch Medina, sambil tu saya cakap dengan bibik,

Saya: "Bibik, esok bukak la ae makanan2 Medina ni kalau nak bagi dia makan....pisang ni pun bagi la ae...kalau bibik nak makan pun ambil la ae" (saya still ingat ayat saya dan cara nada saya bercakap)

Bibik: "Saya memang sikit2 bagi Medina makan, saya tak macam puan tak bagi Medina makan" (tiba2 bibik menjawab dengan suara lantang tak macam selalu, pulak tu sambil cakap langsung tak pandang saya...sebab perangai dia yang selalu tak macam ni...saya terpinga2 masa tu, pastu saya terus panggil big daddy & cakap...)

Saya:"abang, tengok bibik ni....die cakap hunny tak bagi Dina makan" (3kali saya ulang ayat yang sama dengan nada bengang dengan bibik)

Big Daddy: pergi dapur sambil dukung Medina dan terpinga2 sebab tetiba bibik kata macam tu...big daddy pun terdiam...

Saya: simpan sayur dalam peti ais dan terus hempas pintu peti ais tu sebab saya bengang dengan bibik...malas nak cakap lebih2, sebab kalau saya bercakap time tengah marah konfem gaduh besar nanti...saya terus masuk bilik.

Big Daddy: "Bibik esok masak makanan lain ye untuk Medina...Medina dah tak nak makan bubur sekarang....masak macam puan suruh nanti" (cakap dengan nada biasa walaupun big daddy tau bibik dah bersuara kasar cakap dengan saya tadi)

Bibik:  "Medina makan bubur banyak ja dengan saya....dengan puan saja die takmo makan...."(menjawab dengan kasar...yang saya pelik, nape die membandingkan dengan saya....padahal saya kan mak Medina dan sangat la pelik bila bibik kata saya tak bagi Medina makan....ada ke mak yang tak bagi anaknye makan?? betul tak?? memang mulut kurang ajar bibik ni!!!)

Big Daddy: "Takpe sekarang kitaorang memang takmo bagi Medina makan bubur...nak ajar dia makan nasi...senang nak pegi mana2 kalau pandai makan nasi....Medina pun memang nak makan nasi sebab dia dah ada gigi" (suara big daddy dah kasar & kuat dari sebelumnya..muka big daddy pun dah marah dah...)

Bibik: "Medina makan ja bubur dengan saya...cot cet cot cet...."(sambil membebel2 kata dia bagi makan ok je....padahal masa weekend tu, bibik sendiri yang bising2 kata Medina takmo makan bubur...nyanyuk ke apa bibik ni....kejap cakap lain, kejap cakap lain...dah la cakap sambil marah2)

Bibik: "tapi ya la tuan, kalau asyik makan bubur saja memang la boring...saya pun boring makan benda yang sama kat sini" (still menjawab dengan big daddy....kejap kata Medina makan bubur ok je, pastu kata boring makan bubur hari2, pastu siap kata dia pun boring makan makanan kat rumah saya...macam siot betul orang tua ni tau..padahal segala benda ada je kat peti ais...kalau dia malas nak masak...cakap je la....padahal dia bukan kena masakkan untuk saya pun...kalau dia nak makan makanan feveret dia buat je la...dah la dia jenis cerewet makan...itu boring, ini boring....menyampah betul aku dengan word "BORING" dia tu....)


Big daddy terus diam & muke dah tersangat marah...big daddy terus keluar rumah sambil call member dia..malas dah nak layan bibik...saya plak diam saja sambil main dengan Medina...malas nak berlawan mulut sebab nanti konfem jadi isu....bibik plak pergi mandi sambil hempas pintu bilik air...ok fine, dia buat perangai lagi...lepas bibik mandi...dia terus tanya saya pasal kedai makan kat bawah rumah yang saya pernah order makanan...sebab kedai tu siap boleh delivery makanan kat rumah sekali...tu yang dia nak order makanan...bibik siap tanya saya kedai bawah tu jual kari tak dengan gaya marah2...saya jawab tak tau...bibik sibuk tanya list makanan kedai tu dan dengan slumber dia guna telefon rumah saya tanpa minta izin macam selalu untuk order makanan...tekan button telefon pun macam nak tercabut telefon tu...saya diam dan try sabar lagi...


beberapa minit kemudian, budak tukang hantar makanan sampai...lepas tu bibik marah plak sebab dia order ayam goreng kunyit tapi bukan nak yang dah siap potong kecik2....bibik kata dia nak yang drumstick...mak ai...banyak cekadak punya bibik...siap cakap lepas ni dia taknak order makanan kat kedai bawah tu....padan muka, sape suruh kau order...bukan saya suruh pun...dia yang tetiba buat perangai....mujur saya dah siap makan sebelum balik rumah...kalau tak memang saya masak tak bagi bibik makan sebab banyak songeh plak....dah dapat ayam yang dia order tu, marah2 plak...rimas betul tengok perangai bibik ni....lepas bibik makan, dia terus tido...pukul 9.15 camtu dia tido...pi lantak la....malas saya nak layan...tetiba je macam orang meroyan, mengamuk tak pasal2...


malam tu big daddy call agent tempat kitaorang amek bibik ni...nama agent tu Ibu Siti....orang Indonesia jugak....Ibu Siti tu suruh nasihatkan bibik kitaorang tu dulu...ok saya dan big daddy try cool down & think +ve...mane tau tetiba dia ada problem kat kampung ke...kitaorang pun tido dengan harapan esoknye bibik dah ok.....Zzzzzzz

sebenarnya kalau diceritakan dengan intonasi lagi best...hahahha eh ada sambungan lagi tau untuk kes ke-2...


++ Love is in the air ++

No comments: