Wednesday, August 28, 2013

Pengalaman bersalin Part 4



The next day, dari pagi saya dah tunggu doctor Chai (Hosp Pantai) call....serius hati rasa berat sangat sebab nak tau fully result untuk Liver Biopsy tu...dalam tengahari tu doc Chai call asben...doc Chai kata dari result yang diorang test, sakit Ameen memang nampak ke arah Biliary Atresia.....so memang doctor cadangkan untuk buat 2 operation. 1st Operation ialah OTC untuk tau kat mana masalah salur hati Ameen, so kalau ada problem tersumbat, salur kecik or salur tak cukup terus akan proceed untuk 2nd Operation iaitu Kasai Operation, dalam masa yang sama jugak...kalau ikut cadangan doctor kena buat dalam masa yang cepat sebelum umur Ameen 60hari....


Tapi walaupun doctor dah diagnoskan sakit Ameen sebenarnya kronik....saya dan husband tetap rasa tak yakin dan agak confuse sebab doctor Chai still tak sure kenapa sakit Ameen pelik...sakit tak sama dengan symtom2 sakit tu...sebab walaupun bacaan komponen darah Ameen ada yang tak normal dan nampak sangat serius tapi hati Ameen berfungsi dengan baik dan najis Ameen kuning seperti bayi normal yang lain....kalau ikut keadaan sakit Biliari Atresia yang sebenar, najis bayi akan berubah warna pucat & putih dan berat bayi akan turun sebab zat-zat makanan tak dapat diserap ke hati....keadaan itu la yang membuatkan saya dan husband decide tak mahu buat operation untuk Ameen walauapepun yang terjadi....solat hajat, doa, Bismillah 5 dan selawat Syifa’ je yang mampu mengiringi keadaan Ameen.... 


Lepas dapat result dari doctor Chai (Hosp Pantai), kami terus dapatkan refer letter untuk ke Hosp Besar Kuala Lumpur... dengan harapan kami dapat jumpe Dato’ Dr. Zakaria Zahari...doctor ni doctor pakar paediatric khas untuk sakit Biliari Atresia...tu pun kami google2 dan call HKL untuk dapatkan info...sebelum tarikh appointment dengan Dato’ Dr Zakaria, kami cuba ikhtiar dengan rawatan Syifa’ pula...ada beberapa potong ayat yang kami dapat untuk diamalkan hari2..berbekalkan ayat ni jugak kami amalkan...



Surah Yunus : 57 ”

Surah al-Nahl : 69 “

Surah al-Isra’ : 82 “

Surah al-Syu’ara : 80 “

Surah al-Fussilat : 44 “



tak kira bila masa senggang saya cuba amalkan terutama masa menyusukan dan masa bersama Ameen....tiap kali mulutku terkumat kamit berdoa dan mengamalkan ayat2 ini....hati saya menangis hiba....menangis selaju2nya....sambil mengenangkan nasib Ameen selepas ini...walaupun saya nampak tabah...tapi hati saya tetap tak dapat menipu...ape yang saya mampu, saya pujuk hati saya untuk sabar....saya yakin ini dugaan Allah nak menguji kesabaran keluarga kami....dan ape yang saya dapat belajar, sabar tu memang susah tapi InsyaAllah kalau kita yakin memang kita dapat rasa ketenangan sabar tu sebenarnye...

bersambung next entry



++ Love is in the air ++

2 comments:

suezen said...

selamat ari raye sal. sila laa smbung cerita ni smpi final yer...

Salasiah Ammar said...

kak sue, dah abiskan entry dah..hehehhe